Mindfulness (MBSR) & werkwijze

Werkwijze Mindfulness Training (MBSR)

Telefoon: 06-10 25 0077

info@mindfulnesscentrumhaarlem.nl

Werkwijze van een 8-weekse mindfulness training (MBSR)

In het Mindfulness Centrum Haarlem werken wij met een vaste structuur en een vast programma, dat gebaseerd is op het 8-weekse Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR) programma. Het accent ligt op het aanbieden van meditatieoefeningen waarbij je traint in het moment beter en bewuster aanwezig te zijn.

Naast leren herkennen van automatische patronen zoals gedrags- en gedachtepatronen, richten we ons op geleide aandacht- en concentratieoefeningen.

Hierbij maken we gebruik van meditatie-technieken, bewegingsoefeningen en oefeningen die gericht zijn op het anders omgaan met lastige zaken uit de dagelijkse praktijk, zoals bv. stress, pijn, vermoeidheid, slecht slapen. Ook een stukje theorie is hierbij aan de orde.

 

 

  • De MBSR trainingen bestaan uit 8 bijeenkomsten van gemiddeld 2 tot 2,5 uur en één stiltedagdeel.
  • Voor de start van de training is er een kennismakingsgesprek met de trainer.
  • Cursisten ontvangen oefenmateriaal (cd’s en een werkboek).
  • Aantal deelnemers: maximaal 8.
  • Naast de cursus zelf wordt van je verwacht dat je thuis dagelijks ca. 3 kwartier oefeningen doet om een effect door de training te bereiken.
  • Wij hanteren geen minimum aantal deelnemers. Voordeel: geen onzekerheid of een cursus doorgaat. De training gaat starten!

 

 

 

Wat doen we tijdens een mindfulness sessie?

Een sessie bestaat uit verschillende (meditatie-) oefeningen die daarna in de groep worden besproken. De uitwisseling in een groep richt zich op het observeren en onderzoeken van eigen ervaringen en op het leren van elkaar. Het is trouwens volledig aan de deelnemer zelf, wat hij of zij wil delen.

 

Daarnaast komt iedere week een ander thema aan bod, zoals

  • leven op de automatische piloot
  • waarnemen wat er is & omgaan met obstakels/weerstand,
  • het verkennen van je grenzen,
  • de impact van stress,
  • automatische reactie versus bewuste respons,
  • de impact van oordelen, interpretaties of gedachten die geen feiten zijn
  • etc.

 

Geleidelijk ontwikkelen deelnemers hierdoor inzicht in hun eigen lichamelijke gesteldheid en patronen. De trainer voorziet de deelnemers daarnaast van handige tools, technieken en handvatten om met verschillende situaties om te gaan.

 

 

 

Vaak gestelde vragen, zoals...

Hoeveel tijd moet ik dagelijks investeren?

Dagelijks oefenen is cruciaal voor een resultaat. Bij mindfulness leer je jezelf een nieuwe vaardigheid aan waar je veel aan zult hebben. Dat kost natuurlijk tijd. Naast de 8 wekelijkse gezamenlijke sessies zul je ook thuis moeten oefenen. Houd er rekening mee dat je tijdens de training zo’n 3 kwartier per dag moet investeren om jezelf de benodigde vaardigheden eigen te maken.

 

Is Mindfulness geschikt voor mij?

Veel mensen vragen zich af "voor wie is Mindfulness eigenlijk?". Het antwoord is simpel: Het is voor iedereen een waardevolle aanvulling of/en mensen die op een andere manier in het leven willen staan, waarbij meer aandacht is voor wie je bent, hier en nu. Mindfulness laat je op een “andere, nieuwe” manier kijken naar jezelf en de wereld.

Daarnaast is deze training ook geschikt voor mensen die last hebben van stress, sombere gevoelens of sombere gedachten, depressie, piekeren, slecht slapen, burn-out, rationaliseren, onrust, onzeker-heid over eigen identiteit en angstgevoelens. Voor veel psychische klachten is de mindfulness training bewezen effectief.

 

Mediteren, is dat niet zweverig?

Nee, bij het Mindfulness Centrum Haarlem leggen we de meditatieoefeningen uit, wat we er per oefening mee willen bereiken of waarvoor ze dienen. Zo beginnen wij bijvoorbeeld je concentratie en aandacht voor je lichamelijke waarneming aan te scherpen. En dat is best wel concreet, want je gaat proeven, ruiken, kijken, luisteren en voelen. Dus je werkt met je zintuigen en vervolgens bouwen we dit uit en kijken ook wat er voor gedachten of emoties opkomen tijdens het mediteren.

 

 

Kan ik Mindfulness ook leren door zelfstudie?

Veel trainers zijn van mening van niet. Om Mindfulness effectief te kunnen leren is het belangrijk om de essentie en de finesses van de oefeningen te begrijpen. Dit bereik je alleen door de feedback en inzichten van een goede gekwalificeerde Mindfulness trainer. Het zou jammer zijn als je je tijd gaat investeren om zelf Mindfulness te leren, niet de gewenste resultaten bereikt en dan uiteindelijk teleurgesteld stopt. Terwijl je met een goede trainer in dezelfde tijd wel goede resultaten kunt bereiken en daar de rest van je leven profijt van hebt.

 

 

Heb je vragen?

Lees verder bij onze pagina 'veel gestelde vragen', kom langs bij onze informatiebijeenkomsten of bel rechtsreeks met ons.

Deelnemers vertellen

Trainingslocatie

 

Mindfulness Centrum Haarlem

Begijnhof 20

2011 HE Haarlem

 

Contact

 

Alexandra Pils

Telefoon: 06-10 25 0077

apils@mindfulnesscentrumhaarlem.nl

www.MindfulnessCentrumHaarlem.nl

 

 

 

Postadres

 

Mindfulness Centrum Haarlem

Duvenvoordestraat 84

2013 AH Haarlem

 

 

 

DEELNEMERS ERVARINGEN

 

Ik herken beter wanneer ik aan het piekeren ben over gebeurtenissen uit het verleden. Ik kan nu beter loslaten." (Simon)

_______________

 

"Ik verbaas mij hoeveel oordelen ik in een dag over alles heb. Nu ik deze bewuster waarneem kijk ik er anders tegen aan." (Jan)

-------------

 

"Ik voelde mij altijd een beetje schuldig daarvover dat ik tjidens het spelen met mijn kinderen met mijn hoofd waaranders zat. Ik heb geleerd er echt erbij te zijn. Ik kan er nu heerlijk van mijn kids genieten." (Bart)

_______________

"Ik had last van kleine ruimtes. Sinds ik bewust aandacht geef

aan mijn omgeving en mijn eigen ervaringen daarbij, kan ik met mijn dochter samen door een watertunnelglijbaan." (Elena)

-------------

 

"Ik kan nu makkelijker tijd voor mezelf gunnen zonder schulgevoelens tegenover mijn partner of kinderen. Daardoor ben ik inmiddels veel vrolijker en energieker." (Cecilia)

_______________

 

"Door mindfulness ben ik rustiger. Ik kan nu makkelijker mijn prioriteiten verschuiven, zonder mij schuldig te voelen." (Anne)

-------------

 

"De training heeft voor mij een echt keerpunt in mijn leven betekend." (Maarten)

-------------

 

"Het is zo fijn dat ik kleine oefeningen overal en dus ook op mijn werk kan doen" (Gerda)

-------------

 

Hoge kwaliteitseisen voor mindfulnesstrainer in het Mindfulness Centrum Haarlem

Bij het Mindfulness Centrum Haarlem staat hoge kwaliteit vooraan. Hier werken specialisten die een professionele opleiding hebben gevolgd, door minimaal een mentor zijn begeleidt en ook regelmatig intervisie's volgen. Alle mindfulnesstrainer van het MindfulnessCentrumHaarlem zijn gecertificeerd. In hun mindfulness lessen word ieder deelnemer met veel aandacht begeleidt. Professionele persoonlijke begeleiding en ook individuele aandacht hebben dan ook hoogste prioriteit bij het mindfulnesscentrumhaarlem. Kijk hiervoor ook naar de verschillende positieve reviews en positieve ervaringen op het internet..

 

Mindfulness in Haarlem en omgeving

In Noord-Holland, Haarlem en omgeving zoals Bloemendaal, Velsen, Aardenhout,Amsterdam, Ijmuiden, Heemstede en Overveen bestaan een grote hoeveelheid aanbieder van mindfulness. Waaronder bijvoorbeeld het Mindfulness Centrum Kennemerland (mindfulnesskenemerland. NL, Wolfram Meyer via wolframmeyer.nl‎, Villa Uitzicht via domain villauitzicht.nl, leefmindful.nl/, yogacentrum-innerwork.nl, Judith Hogeweg via judithhogeweg.nl, Bart Poelman via mindfulnesshaarlem.nl , yogacentrum, meditatiecentrum, gezondheidscentrum,

Grotendeels zijn deze aanbieder van mindfullness en hun andere activiteiten bij Haarlem zoals Yoga, Meditatie, Coaching ingeschreven bij een Haarlemse belangenvereniging genoemd Bewust Haarlem (bewusthaarlem.nl, #bewusthaarlem).

 

Mindfulness helpt bij slaapproblemen, burn-out, stress, overspannen

Mindfulness helpt mensen, die op zoek zijn naar meer balans en energie of die zowel positiever en krachtiger in het leven willen staan en dit leven ook bewuster willen waarnemen. In de meeste gevallen begint de zoektocht naar een cursus en pas als zich een deelnemer een bepaalde urgentie realiseert, waaronder stressklachten zoals spanning, benauwdheid, vermoeidheid, uitputting of lage energielevel. Ook kan het voorkomen dat een deelnemer zich midden in een burn-out bevind of overspannen is.

 

Bedrijven op zoek naar vitaliteitsprogramma

Inmiddels zijn ook vele bedrijven op zoek naar organisaties die programma’s voor stressmanagemnet en/of stresspreventie aanbieden. Reorganisaties en een snellere technische ontwikkeling vragen veel flexibiliteit een aanpassingskracht van een medewerker. De werkdruk en ook de concurrentie liggen hoger. Gezondheid, vitaliteit en vitaliteitmanagement komen meer en meer aan bod binnen organisaties om hun werknemer beter leren omgaan met stress.

 

Eigen gedragspatronen herkennen

Tijdens de les leert een groepsdeelnemer zijn aandacht bij te houden op het moment en wat hij alles tijdens het mediteren ervaart en waarneemt aan sensaties, emoties, gedachten, oordelen. Zowel de ervaringen in je eigen lichaam (fysiek) alsook het mentale gedeelte (geest, brain) worde hier nauwkeurig nabesproken. Tijdens het mediteren ervaren veel deelnemers een vorm van rust en ontspanning of komen pas dan achter hoe gespannen ze daarvoor zijn geweest. In dat moment zet ook vaak een soort zelfhelingsproces in gang.

 

Mindfulness is geen therapie

Wel is op te merken dat Mindfulness geen officiële medische therapie of behandeling voor depressie of stress zijn. Wel zijn het effecten en resultaten dusdanig positief dat vele therapeuten en psychologen mindfulness in hun therapie mee opnemen.

 

 

Voordelige prijs of speciale aanbiedingen van het Mindfulnesscentrumhaarlem

Vaak heeft het MindfulnessCentrumHaarlem speciale acties en aanbiedingen voor mindfullness lopen. Zo kan een actie of aanbieding zijn voor zo genoemde early-birds: hoe eerder je inschrijft voor een workshop mindfulness hoe hoger de waarschijnlijkheid dat je een korting op de vaste prijs krijgt. Kijk naar de mogelijkheden voor en goedkoop of voordelige prijs en voor mindfulness acties op de website van het (mindfulnesscentrumhaarlem.nl).

 

Grantie: Cursus gaan gegarandeerd doorook al zijn er minder dan 4 deelnemers.

Wees vroeg bij met een aanmelding voor een workshop, want daardoor is het mindfulnesscentrumhaarlem in staat ervoor te zorgen dat een cursus gegarandeerd plaats vindt.

 

Opfriscursus of opfrisworkshop mindfulness

Het mindfulness centrum haarlem biedt teven ook vele malen per jaar een opfriscursus/ opfrislessen of/en korte workshops voor personen die enkel jaren gelden al een 8-weken cursus achter de rug hebben. Een opfris training op opfris workshop mindfulness duurt meestal een dag.

 

Ook heeft het mindfulnesscentrumhaarlem vaak korte 2-dagen mindfulness workshops in aanbieding, waarin het gehele MBSR programma inclusieve oefeningen in één weekend behandelt worden. Informeer je voor weekend-training en workshops direct bij een van de trainers.

 

Wil je kennis maken met mindfulness, het mindfulnescentrumhaarlem organiseerd ook introductieavonden of een proefles-avond of middag.

 

Nieuw: Vanaf september 2015 geeft het Mindfulness Centrum Haarlem ook trainingen in mindful parenting of mindful ouderschap genoemd.

 

Tags

training mindfulness haarlem centrum, mindfulness-training, training-mindfulness, haarlem centrum, centrum haarlem, mindfulness haarlem, 2015, Mindfulness Haarlem 2015 training, mindfulness Haarlem, mindfulness-training, Alexandra Pils mindfulness, training-mindfulness haarlem, begijnhof, begijnhof20, begijnhof-20, begijnhof-haarlem

 

Tag cloud: stress verminderen,#stressverminderen, stressmanagement, stress-management, stressmanagement, stress managen, stress reduceren, stressvrij, stressvrijer, stressloos, beter omgaan met stress, stressvrij leven, frustratie, frustreert,

burn-out, burnout, burn out, overspannen, overspannen zijn, overspannen raken, overspannen geraakt, minder gespannen, mentale stress, brein, druk, drukte, druk leven, druk bestaan, slaapprobleem, slaapproblemen, volle hoofd, veel gedachten, piekeren.

 

mindfullness, mindfullnes, mindfulnes, mindfulness, mindfulnessCentrumHaarlem, mindfulness-centrum-haarlem, mindfulness centrum haarlem, #mindfulness, #mindfulnesshaarlem, #mindfulnessinhaarlem,

meditatie, mediteren, ontspanning, rust, rust vinden, rust zoeken, tot rust komen, rusten, rustiger, meer zelfvertrouwen, zelfverzekerdheid, zelfverzekerder, meer aanwezig zijn, bewust ervaren, meer balans ervaren, meer waarnemen, beter waarnemen, bewuster waarnemen, bewuster leven bewustzijn, gedragspatroon, gedragspatronen herkennen,

 

oefening, oefeningen, scholing, scholingen, cursus, cursussen, training, trainingen, cursusgroep, groep, groepen, workshop, workshops, workshops 2015, effecten mindfulness, resultaten mindfulness, mindfulness-resultaten, mindfulness-effecten, ervaring, ervaringen, ervaringen mindfulness, 2015, mei 2015, voorjaar 2015, lente 2015,

 

geluk zoeken, geluk, gelukkiger, gelukkig zijn, gelukkiger zijn, gelukkiger worden, energie, meer energie, krachtig, krachtiger, krachtig in het leven staan, krachtig bestaan, krachtiger bestaan, balans, balans zoeken, balans vinden, meer balans verkrijgen, meer balans vinden, meer genieten, meer kunnen genieten, hier en nu, hier-en-nu, #hierennu#,

 

open mind, frisse blik, milder zijn, minder kritisch, zelfkritisch, zelfkritiek, oordeelsvrij, minder oordelen, veroordelen, lat hoog leggen, grenzen niet herkennen, door je grenzen gaan, over je grenzen gaan, over je heen laten trappen,