(Zelf-) compassie training

Wat is zelfcompassie

Contact:

Telefoon: 06-10 25 0077

info@mindfulnesscentrumhaarlem.nl

Training: Zelfcompassie (6 avonden)

[De zelfcompassietraining is een verdieping op eerder gevolgde mindfulnesstraining]


Als ik mijzelf steeds bekritiseer hoe kan ik voor anderen aardig zijn? (K.Neff).

Het is moeilijk om compassie voor jezelf te hebben, zeker in deze huidige tijd en samenleving. “Als je maar je best doet, dan ….” Is de boodschap die we regelmatig ontvangen en ons de idee geven een volmaakt en prefect mens te moeten zijn. Het weerhoudt ons om milder, vriendelijker en vooral realistisch naar onze levens en mogelijkheden te kijken.  


Compassie leert...

... moeilijke ervaringen onder ogen zien, zodat je er makkelijker mee kunt omgaan.
In plaats van te oordelen en jezelf te bekritiseren voor tekortkomingen, betekent zelfcompassie dat je vriendelijk en begripvol bent voor wie je bent. Zonder te verzanden in zelfmedelijden. Zelfcompassie vergroot je mogelijkheid om de werkelijkheid realistisch onder ogen te zien, en je energie te richten op de dingen die ertoe doen.

Compassie is een menselijke kwaliteit die bij ieder in aanleg aanwezig is, maar die vaak weinig ontwikkeld is. Met hulp van beoefenen en technieken kunnen deelnemers deze kwaliteit opbouwen en leren steviger in hun schoenen te staan.

Het is tevens wetenschappelijk bewezen dat het ontwikkelen van zelfcompassie beter werkt dan het opbouwen van zelfvertrouwen. Ben je nieuwsgierig geworden?

Ben je nieuwsgierig geworden? Kijk dan naar deze film. (19 min)


Hoezo is het een vervolgtraining op Mindfulness?

Mindfulness versus Compassie


Mindfulness is een niet-oordelende manier van kijken, waarin je je eigen gedachten en gevoelens waarneemt zoals ze zijn, zonder ze te onderdrukken of te veranderen. Als je je ongemak negeert, kun je geen compassie hebben. Als je, je zelfkritiek vergroot is er geen ruimte voor compassie, mildheid. Mindfulness: in het hier en nu leven zonder (teveel) te denken aan het verleden, toekomst en de dingen niet anders maken dan ze zijn. Je kijkt naar jezelf, de pijn en weet: dit voel ik, dit bén ik niet, het gaat over of het wordt een onderdeel van mijn leven zoals het op dit moment is.

Tegelijkertijd vereist mindfulness dat je je niet identificeert met je gevoelens en gedachten. 


Zelfcompassie betekent dat je jouw emoties op een open manier benadert, zodat ze niet worden onderdrukt maar ook niet worden overdreven.

Iemand met zelfcompassie is bereid om de eigen negatieve gevoelens en gedachten met openheid en helderheid te bekijken; er de aandacht op te richten zonder zich erin te verliezen.
In een mindfulness training wordt dan ook eerst de basis gelegd oom emoties en gevoelens op te merken als deze spelen. En naarmate je getraind bent, ben je in staat met een 'open mind' vanuit een afstand erna te kunnen kijken. 


Hoe werkt een  compassietraining ?

De compassietraining is een ervaringsgerichte training. Er worden oefeningen aangeboden die gericht zijn op het doen groeien van acceptatie en verbondenheid met onszelf en met anderen. Moeilijke ervaringen worden niet uit de weg gegaan, maar er is ook ruimte voor humor en gemak.

Aan de hand van zelfonderzoek wordt aan eigen ervaring getoetst wat heilzaam is en wat niet.

  • Je hebt interesse om je leven uit te breiden met de beoefening van compassie.
  • Je bent bereid hiervoor stil te staan bij gevoelens, ook als ze moeilijk zijn.
  • Je hebt de intentie om tijdens de training in je dagelijks leven tijd en aandacht vrij te maken om te onderzoeken hoe je compassieoefeningen in je leven kunt integreren.


Voorwaarde: Voor het ontwikkelen van zelfcompassie heb je een fundament van mindfulness nodig. Daarom heb je eerst een mindfulnesstraining gedaan.


Wat zijn de effecten van een compassietraining?

Er treedt een vermindering op van depressie, gepieker, stress, vermijding van moeilijke uitdagingen. Het leven wordt over het algemeen bevredigender ervaren, met name van:


  • zelfvertrouwen
  • optimisme
  • creativiteit &  nieuwsgierigheid
  • dankbaarheid


Je leert beter voor jezelf te zorgen, en jezelf te geven wat je nodig hebt, zodat je hiervoor minder/niet afhankelijk bent van anderen (zoals bv. troost, goedeurig, waardering complimenten). Daarnaast ontwikkel je het vermogen voor empathie en andere te zien zoals hij/zij zijn, kwaliteiten én valkuilen, en hiervoor begrip op te brengen.


Hoe ziet het programma eruit ?

De (zelf)compassie training bestaat uit 6 avonden gebaseerd op de drie pijlers van zelfcompassie namelijk:


1) Vriendelijkheid voor jezelf

2) Menselijkheid

3) Mindfulness

Start: 

Open inschrijving / 6 x maandagavonden 19.30-21.00h


Zelfcompassie


Lesdata:

26 augustus/ 2, 9, 23, 30 september en 7 oktober


De training gaat starten met een groep van minimaal 4 deelnemers.

Schrijf je in, en de trainer neemt contact op vor de planning van de volgende cursus.


Doelgroep

Ter verdieping op een eerder gevolgde mindfulnesstraining

Prijs

€ 195,-

Locatie

Begijnhof 20, Haarlem Centrum

Trainer:

Anja Kwaks

 
 
 

Inschrijven voor Compassietraining

zelf-Compassie

Zelfcompassie 2018


Interesse? 


Geef je voorkeuren voor de volgende trainingsreeks in het onderstaande inschrijfformulier aan.


De training start met minimaal 4 deelnemers.

Zelfcompassie

vs.

Zelfvertrouwen.


Kristin Neff (19 min)

Trainingslocatie


Mindfulness Centrum Haarlem

Begijnhof 20

2011 HE Haarlem

 


Contact


Alexandra Pils

Telefoon: 06-10 25 0077

info@mindfulnesscentrumhaarlem.nl

www.MindfulnessCentrumHaarlem.nl



 



Copyright © 2012-2019 Alexandra Pils

Postadres


Mindfulness Centrum Haarlem

Duvenvoordestraat 84

2013 AH Haarlem



 


Hoge kwaliteitseisen voor mindfulnesstrainer in het Mindfulness Centrum Haarlem

Bij het Mindfulness Centrum Haarlem staat hoge kwaliteit vooraan. Hier werken specialisten die een professionele opleiding hebben gevolgd, door minimaal een mentor zijn begeleidt en ook regelmatig intervisie's volgen. Alle mindfulnesstrainer van het MindfulnessCentrumHaarlem zijn gecertificeerd. In hun mindfulness lessen word ieder deelnemer met veel aandacht begeleidt. Professionele persoonlijke begeleiding en ook individuele aandacht hebben dan ook hoogste prioriteit bij het mindfulnesscentrumhaarlem. Kijk hiervoor ook naar de verschillende positieve reviews en positieve ervaringen op het internet..


Mindfulness in Haarlem en omgeving

In Noord-Holland, Haarlem en omgeving zoals Bloemendaal, Velsen, Aardenhout,Amsterdam, Ijmuiden, Heemstede en Overveen bestaan een grote hoeveelheid aanbieder van mindfulness. Waaronder bijvoorbeeld het Mindfulness Centrum Kennemerland (mindfulnesskenemerland. NL, Wolfram Meyer via wolframmeyer.nl‎, Villa Uitzicht via domain villauitzicht.nl, leefmindful.nl/, yogacentrum-innerwork.nl, Judith Hogeweg via judithhogeweg.nl, Bart Poelman via mindfulnesshaarlem.nl , yogacentrum, meditatiecentrum, gezondheidscentrum,

Grotendeels zijn deze aanbieder van mindfullness en hun andere activiteiten bij Haarlem zoals Yoga, Meditatie, Coaching ingeschreven bij een Haarlemse belangenvereniging genoemd Bewust Haarlem (bewusthaarlem.nl, #bewusthaarlem).


Mindfulness helpt bij slaapproblemen, burn-out, stress, overspannen

Mindfulness helpt mensen, die op zoek zijn naar meer balans en energie of die zowel positiever en krachtiger in het leven willen staan en dit leven ook bewuster willen waarnemen. In de meeste gevallen begint de zoektocht naar een cursus en pas als zich een deelnemer een bepaalde urgentie realiseert, waaronder stressklachten zoals spanning, benauwdheid, vermoeidheid, uitputting of lage energielevel. Ook kan het voorkomen dat een deelnemer zich midden in een burn-out bevind of overspannen is.


Bedrijven op zoek naar vitaliteitsprogramma

Inmiddels zijn ook vele bedrijven op zoek naar organisaties die programma’s voor stressmanagemnet  en/of stresspreventie aanbieden. Reorganisaties en een snellere technische ontwikkeling vragen veel flexibiliteit een aanpassingskracht van een medewerker. De werkdruk en ook de concurrentie liggen hoger. Gezondheid, vitaliteit en vitaliteitmanagement komen meer en meer aan bod binnen organisaties om hun werknemer beter leren omgaan met stress.


Eigen gedragspatronen herkennen

Tijdens de les leert een groepsdeelnemer zijn aandacht bij te houden op het moment en wat hij alles tijdens het mediteren ervaart en waarneemt aan sensaties, emoties, gedachten, oordelen. Zowel de ervaringen in je eigen lichaam (fysiek) alsook het mentale gedeelte (geest, brain) worde hier nauwkeurig nabesproken. Tijdens het mediteren ervaren veel deelnemers een vorm van rust en ontspanning of komen pas dan achter hoe gespannen ze daarvoor zijn geweest. In dat moment zet ook vaak een soort zelfhelingsproces in gang.


Mindfulness is geen therapie

Wel is op te merken dat Mindfulness geen officiële medische therapie of behandeling voor depressie of stress zijn. Wel zijn het effecten en resultaten dusdanig positief dat vele therapeuten en psychologen mindfulness in hun therapie mee opnemen.



Voordelige prijs of speciale aanbiedingen van het Mindfulnesscentrumhaarlem

Vaak heeft het MindfulnessCentrumHaarlem speciale acties en aanbiedingen voor mindfullness lopen. Zo kan een actie of aanbieding zijn voor zo genoemde early-birds: hoe eerder je inschrijft voor een workshop mindfulness hoe hoger de waarschijnlijkheid dat je een korting op de vaste prijs krijgt. Kijk naar de mogelijkheden voor en goedkoop of voordelige prijs en voor mindfulness acties op de website van het (mindfulnesscentrumhaarlem.nl).


Grantie: Cursus gaan gegarandeerd doorook al zijn er minder dan 4 deelnemers.

Wees vroeg bij met een aanmelding voor een workshop, want daardoor is het mindfulnesscentrumhaarlem in staat ervoor te zorgen dat een cursus gegarandeerd plaats vindt.


Opfriscursus of opfrisworkshop mindfulness

Het mindfulness centrum haarlem biedt teven ook vele malen per jaar een opfriscursus/ opfrislessen of/en korte workshops voor personen die enkel jaren gelden al een 8-weken cursus achter de rug hebben. Een opfris training op opfris workshop mindfulness duurt meestal een dag.


Ook heeft het mindfulnesscentrumhaarlem vaak korte 2-dagen mindfulness workshops in aanbieding, waarin het gehele MBSR programma inclusieve oefeningen in één weekend behandelt worden.  Informeer je voor weekend-training en workshops direct bij een van de trainers.


Wil je kennis maken met mindfulness, het mindfulnescentrumhaarlem organiseerd ook introductieavonden of een proefles-avond of middag.


Nieuw: Vanaf september 2015 geeft het Mindfulness Centrum Haarlem ook trainingen in mindful parenting of mindful ouderschap genoemd.


Tags

training mindfulness haarlem centrum, mindfulness-training, training-mindfulness, haarlem centrum, centrum haarlem, mindfulness haarlem, 2015, Mindfulness Haarlem 2015 training, mindfulness Haarlem, mindfulness-training, Alexandra Pils mindfulness, training-mindfulness haarlem, begijnhof, begijnhof20, begijnhof-20, begijnhof-haarlem


Tag cloud: stress verminderen,#stressverminderen, stressmanagement, stress-management, stressmanagement, stress managen, stress reduceren, stressvrij, stressvrijer, stressloos, beter omgaan met stress, stressvrij leven, frustratie, frustreert,

burn-out, burnout, burn out, overspannen, overspannen zijn, overspannen raken, overspannen geraakt, minder gespannen, mentale stress, brein, druk, drukte, druk leven, druk bestaan, slaapprobleem, slaapproblemen, volle hoofd, veel gedachten, piekeren.


mindfullness, mindfullnes, mindfulnes, mindfulness, mindfulnessCentrumHaarlem, mindfulness-centrum-haarlem, mindfulness centrum haarlem, #mindfulness, #mindfulnesshaarlem, #mindfulnessinhaarlem,

meditatie, mediteren, ontspanning, rust, rust vinden, rust zoeken, tot rust komen, rusten, rustiger, meer zelfvertrouwen, zelfverzekerdheid, zelfverzekerder, meer aanwezig zijn, bewust ervaren, meer balans ervaren, meer waarnemen, beter waarnemen, bewuster waarnemen, bewuster leven bewustzijn, gedragspatroon, gedragspatronen herkennen,


oefening, oefeningen, scholing, scholingen, cursus, cursussen, training, trainingen, cursusgroep, groep, groepen, workshop, workshops, workshops 2015, effecten mindfulness, resultaten mindfulness, mindfulness-resultaten, mindfulness-effecten, ervaring, ervaringen, ervaringen mindfulness, 2015, mei 2015, voorjaar 2015, lente 2015,


geluk zoeken, geluk, gelukkiger, gelukkig zijn, gelukkiger zijn, gelukkiger worden, energie, meer energie, krachtig, krachtiger, krachtig in het leven staan, krachtig bestaan, krachtiger bestaan, balans, balans zoeken, balans vinden, meer balans verkrijgen, meer balans vinden, meer genieten, meer kunnen genieten, hier en nu, hier-en-nu, #hierennu#,


open mind, frisse blik, milder zijn, minder kritisch, zelfkritisch, zelfkritiek, oordeelsvrij, minder oordelen, veroordelen, lat hoog leggen, grenzen niet herkennen, door je grenzen gaan, over je grenzen gaan, over je heen laten trappen,